Somatic Experiencing

שיטת טיפול בטראומה - חוויה סומאטית SE

טראומה אשר אינה פתורה עלולה להוביל לסימפטומים בריאותיים נרחבים, מנטליים ופיזיים ויכולה להפוך למצב נפשי כרוני.

להבדיל משיטות טיפוליות המתמקדות בעבודה רגשית התנהגותית ובתהליכים מחשבתיים מודעים (מהמח לגוף). השיטה מתמקדת בעבודה מהגוף למח, היא ממקדת את המטופל בתחושותיו הפנימיות ומציעה מענה לסימפטומים של מתח.

כאשר נרטיב של  טראומה  משוחזר בתודעה שוב ושוב, זה עלול להפעיל מחדש את הסימפטומים הגופניים הקשורים באירוע ולהחיות את טראומת העבר. וכך האדם מתקשה להיות נוכח בהווה או להתקדם לעבר העתיד. השיטה מאפשרת למטופל לתרגל ויסות עצמי.

מפתח השיטה הוא פיטר לוין פסיכולוג קליני אשר טוען שעל מנת להגיע לריפוי קבוע מערכת העצבים צריכה לחזור לאיזון והאורגניזים צריך להיות במצב של הומאוסטזיס מערכתי.

כאשר אנו נמצאים בסכנה מערכת העצבים נכנסת לפעולה. המערכת הסימפטטית מפעילה את המנגנון ההישרדותי והמח יבחר עבור האורגניזים את אחת התגובות "הילחם/ ברח/ קפא". במצב האופטימאלי ברגע שתחלוף הסכנה המערכת תחזור לעצמה. בפועל זה לא תמיד קורה. לא אחת האדם נשאר בעוררות כרונית ובחוסר ויסות.

דבר זה יכול לבוא לידי ביטוי בחרדה, דיכאון, התקפי זעם, בעיות בריאותיות (כאב כרוני, מיגרנה, פיברומיאלגיה) קהות רגשית, ניתוק ועוד.

הטיפול עוזר למטופל ל"השלים" את תגובת המנגנונים שנפגעו וכך להפוך את המנגנונים לנגישים שוב, לווסת את העוררות מבלי שהוא צריך לחוות את הטראומה שנית ולחזור לתחושת ביטחון.

הטיפול הסומאטי מתבסס על עיבוד סנסו-מוטורי המאפשר לשנות את יחסינו לחוויה הטראומטית ולשחרר את האנרגיה הכלואה בגוף.

המטופל ילמד לשים לב לסימני מתח בגופו  וביטוי לסימני הרפיה, כמו מחזורי נשימה, ניעור, שיפור שינה, מצב רוח ועוד.